Sunday 3 February 2013

Hubung Kait Persekitaran Yang Tersedia Kepada Perkembangan Kognitif Awal Kanak-kanak

From http://www.earlychildhoodnews.com/earlychildhood/article_view.aspx?ArticleID=334

Ramai pakar pendidikan awal kanak-kanak dan pakar neuro berpendapat bahawa lapan tahun pertama bagi seseorang kanak-kanak adalah masa yang kritikal untuk perkembangan kognitif. Sesetengah neuron di dalam otak telah dihubungkan sebelum lahir lagi, bagaimanapun kebanyakan daripadanya memerlukan rangsangan dalam tahun-tahun awal mereka untuk berhubung dan berkembang dengan pesat. Justeru persekitaran di mana kanak-kanak ditempatkan samada rumah atau pusat jagaan adalah sangat penting untuk menentukan hala perkembangan kognitif mereka.




Bagi kanak-kanak yang tidak diberi peluang atau mempunyai peluang yang terhad, keupayaan atau pengalaman mereka akan delay, justeru tentu akan menjejaskan atau memberi kesan kepada pembelajaran mereka. Tetapi bagi kanak-kanak yang diberikan peluang dan diberikan persekitaran yang teratur dan bersesuaian akan memberikan mereka cabaran untk berfikir dan menggunakan sumber yang ada dalam banyak cara.



Di Taska Bright Tots Setia Alam, kami menyediakan ruang yang luas dalam usaha menyediakan persekitaran yang sesuai untuk perkembangan kanak-kanak:

1. Open space yang luas menyediakan ruang untuk kanak-kanak bermain dan bergerak tanpa perlu risau dengan perkakasan / barangan mudah rosak / pecah.








2. Susunan dan ruang yang disediakan adalah "homely basis" di mana kanak-kanak akan mendapati mereka seperti berada di rumah. Ini penting agar kanak-kanak berasa selesa dan menjaga emosi mereka.




3. Hasil kerja kanak-kanak dipamerkan di ruang yang telah disediakan untuk menghargai hasil kerja mereka, juga buat tatapan ibu bapa.




4. Terdapat banyak jenis ruang yang terlibat: quiet, active, messy and large / small group yang bersesuaian bagi setiap aktiviti yang dirancang.





5. 

Meskipun begitu, keperluan nutrisi juga menyumbang kepada perkembangan kognitif kanak-kanak. Pelan pemakanan kami adalah bersesuaian untuk kanak-kanak.

Bagi ibu bapa di Setia Alam, hubungi kami 0122195919 untuk keterangan lanjut.

Mamahakim
.

No comments:

Post a Comment